ПОЛОЖЕННЯ
про дистанційну форму здобуття базової середньої освіти в Кожанській гімназії з початковою школою Кожанської селищної ради
І. Загальні положення
1. Це Положення визначає механізм забезпечення здобуття базової середньої освіти (далі – освіти) за дистанційною формою, а також використання технологій дистанційного навчання під час організації здобуття освіти за іншими різними формами (індивідуальне навчання, екстернат, педагогічний патронаж, домашнє навчання).
1.1. У своїй роботі з впровадження дистанційного навчання заклад освіти керується чинними документами:
- Конституцією України;
- Цивільним кодексом України;
- Законом України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09.2017;
- Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом МОН від 08 вересня 2020 року № 1115, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 року за № 941/35224;
- Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01 серпня 2022 року № 1371 «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України».
1.2. Під дистанційним навчанням розуміється процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу, яке функціонує на базі інформаційно-комунікаційних технологій.
1.3. Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг учням закладу освіти для набуття ними знань, умінь і навичок відповідно до навчальних програм шляхом застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
1.4. Завданням дистанційного навчання є забезпечення учням закладу освіти можливості реалізації конституційного права на здобуття освіти.
1.5. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
асинхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому хмарне освітнє середовище, а також інші інтерактивні освітні платформи, електронну пошту, форуми, соціальні мережі тощо;
електронні освітні ресурси з навчальних предметів – засоби навчання на цифрових носіях будь-якого типу або розміщені в інформаційно-телекомунікаційних системах, які відтворюються за допомогою електронних технічних засобів і можуть застосовуватися в освітньому процесі при вивченні окремих навчальних предметів;
інформаційно-телекомунікаційна система дистанційного навчання (електронна освітня платформа) – програмно-технічний комплекс, що об’єднує систему електронних освітніх ресурсів, програмне забезпечення для створення, накопичення та доступу до таких ресурсів, а також для організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання (у тому числі ефективної взаємодії учасників освітнього процесу та контролю за навчанням);
електронне освітнє середовище – сукупність умов навчання, виховання та розвитку учнів, що забезпечуються за допомогою сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій;
дистанційне навчання – організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або шляхом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій;
інформаційно-комунікаційні (цифрові) технології дистанційного навчання – технології створення, накопичення, зберігання та доступу до електронних освітніх ресурсів з навчальних предметів, а також забезпечення організації та супроводу освітнього процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, у тому числі мережі Інтернет;
синхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції;
система управління дистанційним навчанням – програмне забезпечення, призначене для організації освітнього процесу, ефективної взаємодії учасників освітнього процесу та контролю за навчанням через мережу Інтернет (у тому числі віртуальні угрупування учнів Classroom, електронна звітність);
суб’єкти дистанційного навчання – учні та педагогічні працівники, які беруть участь в освітньому процесі за дистанційною формою здобуття освіти та/або з використанням технологій дистанційного навчання;
технології дистанційного навчання – комплекс освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, що дають можливість реалізувати процес дистанційного навчання в закладах освіти.
1.6. Організація дистанційного навчання забезпечує можливість реалізувати право осіб на якісну та доступну освіту відповідно до їх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей та досвіду, у тому числі тих, які об'єктивно унеможливлюють відвідування закладів освіти.
ІІ. Реалізація дистанційного навчання
2.1. Дистанційне навчання реалізовується шляхом використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах.
2.2. Дистанційна форма навчання в закладі освіти запроваджена відповідно до рішення педагогічної ради закладу освіти.
2.3. Дистанційне навчання організовується відповідно до робочих навчальних планів.
2.4. Дистанційне навчання організовується для учнів, які перебувають вдома через запровадження карантину
2.5. Веб-ресурси, що використовуються закладі для забезпечення освітнього процесу за дистанційною формою навчання, мають бути апробовані педагогами школи у своїй роботі.
2.6. Рішення щодо використання технологій дистанційного навчання у освітньому процесі приймається педагогічною радою закладу освіти.
2.7. З метою забезпечення в гімназії єдиних підходів до створення електронного освітнього середовища освітній процес під час дистанційного навчання організовується за допомоги сервісів Classroom, Meet, Zoom, Viber.
2.8. Організація тимчасового здобуття освіти за дистанційною формою може здійснюватися у разі перевищення епідеміологічного порогу захворюваності на інфекційні захворювання або у разі надзвичайних ситуацій, що несуть загрозу здоров’ю чи життю дітей.
2.9. Дистанційне навчання здійснюється відповідно до освітньої програми гімназії та має забезпечувати виконання суб’єктами дистанційного навчання державних стандартів освіти.
2.10. Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання може передбачати навчальні (у тому числі практичні, лабораторні) заняття, вебінари, онлайн форуми та конференції, самостійну роботу, дослідницьку, пошукову, проєктну діяльність, навчальні ігри, консультації та інші форми організації освітнього процесу, визначені навчальними планами освітньої програмигімназії.
2.11. Організація освітнього процесу має забезпечувати регулярну та змістовну взаємодію суб’єктів дистанційного навчання, з використанням форм індивідуальної та колективної навчально-пізнавальної діяльності учнів, а також здійснення ними самоконтролю під час навчання.
2.12. Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами дистанційного навчання під час навчальних та корекційно-розвиткових занять, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному або асинхронному режимі.
2.16. Педагогічні працівники самостійно визначають режим (синхронний або асинхронний) проведення навчальних занять. При цьому не менше 30 відсотків навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, забезпечується в синхронному режимі.
2.17. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:
- 1-2 класів – 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 – по 20 хвилин;
- 3-4 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 30 хвилин, або 4 – по 20 хвилин;
- 5-6 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 35 хвилин, або 4 – по 25 хвилин;
- 7-9 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 40 хвилин, або 4 – по 30 хвилин, або 5 – по 25 хвилин;
- 10-11 класів – 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 – по 35 хвилин, або 5 – по 30 хвилин, або 6 – по 25 хвилин.
2.18. Для учнів, які не можуть взяти участь у синхронному режимі взаємодії з поважних причин (стан здоров’я, відсутність доступу (обмежений доступ) до мережі Інтернет або технічних засобів навчання, зокрема дітей із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, багатодітних, малозабезпечених сімей тощо), заклад освіти забезпечує використання інших засобів комунікації, доступних для учнів за особистою завою батьків/офіційних представників (телефонний, поштовий зв'язок тощо).
2.19. Заклад освіти забезпечує регулярне відстеження результатів навчання учнів, а також надання їм підтримки в освітньому процесі (за потреби).
2.20. Оцінювання результатів навчання учнів проводяться за видами оцінювання, визначеними спеціальними законами, і відповідно до критеріїв, визначених Міністерством освіти і науки України.
2.21. Оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися очно або дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
2.22. Перевірка робіт учнів відбувається в термін, вказаний учителем. Якщо робота на перевірку надана невчасно, її перевірка здійснюється тільки за згодою вчителя. Вчитель має право за певними видами робіт здійснювати вибіркову перевірку надісланих учнями виконаних завдань.
2.24. Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання здійснюється з дотриманням вимог законодавства про освіту, захист персональних даних, а також санітарних правил і норм (щодо формування розкладу навчальних занять, рухової активності (фізкультхвилинок), вправ для очей, тривалості виконання завдань для самопідготовки у позанавчальний час).
2.25. Дистанційне навчання організовується для учнів, які не мають медичних протипоказань до занять з комп’ютерною технікою. У разі наявності в учня медичних протипоказань до занять із комп’ютерною технікою для організації освітнього процесу під час надзвичайних обставин можуть використовуватися інші прийнятні засоби взаємодії учасників освітнього процесу, визначені закладом освіти за погодженням з повнолітнім учнем або батьками неповнолітнього учня (одним із них).
2.26. Дистанційне навчання осіб із особливими освітніми потребами здійснюється з урахуванням індивідуальної програми розвитку.
2.27. Під час надзвичайних обставин заклад освіти може організовувати освітній процес із використанням технологій дистанційного навчання за допомогою технічних засобів комунікації, доступних для учасників освітнього процесу.
2.28. Під час надзвичайних обставин педагоги повинні надати інформацію з переліком завдань учням, що не мають технологічної змоги бути присутніми на занятті (відсутність електроенергії, інтернету), у прийнятний для них спосіб.
ІІІ. Облік навчальних занять і результатів навчання
3.1. Облік навчальних занять і результатів навчання під час дистанційного освітнього процесу здійснюється відповідно до законодавства (у класному журналі, свідоцтвах досягнень). За рішенням педагогічної ради для організації дистанційного навчання може використовуватися електронний розклад занять, електронний класний журнал/щоденники.
3.2. Якщо учень не має технічних можливостей для дистанційного навчання, то він має повідомити про це класного керівника. Для таких учнів вирішується питання щодо альтернативних можливостей здобуття освіти на період дистанційного навчання.
ІV. Облік робочого часу та оплата праці педагогічних працівників
4.1. Облік робочого часу та оплата праці педагогічних працівників, які організовують дистанційне навчання, здійснюється відповідно до законодавства. За облік дистанційної роботи відповідає заступник директора з НВР.
4.2. Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання здійснюється у межах тижневого педагогічного навантаження педагогічних працівників.
4.3. Адміністрація гімназії забезпечує організацію освітнього процесу під час дистанційного навчання та здійснення контролю за виконанням освітніх програм. Керівник закладу освіти може вимагати від педагогічних працівників підтвердження виконання ними освітньої програми (навчальних планів і навчальних програм) у спосіб, схвалений педагогічною радою закладу освіти. У разі потреби засновник і керівник закладу забезпечує організаційну та методичну підтримку педагогічних працівників для реалізації дистанційного навчання.
4.4. За дистанційною формою робота може виконуватися працівником поза робочим приміщенням, територією власника або уповноваженого ним органу, у будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
4.5. Проведення усіх навчальних занять датується відповідно до календарно-тематичного планування. У класному журналі здійснюється запис відповідно до календарно-тематичного планування із зазначенням порядкового номера.
V. Роль батьків в організації дистанційного навчання
5.1. Батьки сприяють виконанню дитиною освітньої програми, навчальних програм з окремих предметів і досягненню передбачених ними результатів навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії, дбають про фізичне та психічне здоров’я дітей, формують у них навички здорового способу життя, а також сприяють дотриманню учнями академічної доброчесності в освітньому процесі.
5.2. У разі, якщо під час дистанційного навчання батьки не виконують свої обов’язки щодо забезпечення здобуття дитиною освіти, зокрема не забезпечують участь дитини в освітньому процесі протягом 10 робочих днів підряд з невідомих причин, заклад освіти інформує про це відповідну службу у справах дітей.
VІ. Забезпечення дистанційного навчання
6.1. Навчально-методичне забезпечення дистанційного навчання включає:
рекомендації з питань організації дистанційного навчання в гімназії (щодо розроблення та використання електронних освітніх ресурсів, освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій при організації дистанційного навчання, проведення навчальних занять, оцінювання результатів навчання учнів, внутрішнього моніторингу ефективності дистанційного навчання, координації/модерації дистанційного навчання, правил безпечної поведінки в мережі Інтернет під час дистанційного навчання тощо);
змістовне, дидактичне та методичне наповнення електронних освітніх ресурсів з навчальних предметів.
6.2. Системотехнічне забезпечення дистанційного навчання в закладі освіти включає:
апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо), що забезпечують розроблення, накопичення та ефективне використання електронних освітніх ресурсів, управління освітнім процесом та навчальну взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання у синхронному та асинхронному режимах;
інформаційно-комунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає суб’єктам дистанційного навчання цілодобовий доступ до електронних освітніх ресурсів для реалізації освітнього процесу в синхронному та асинхронному режимах;
програмне забезпечення загального та спеціального призначення;
електронні освітні ресурси з навчальних предметів, що необхідні для забезпечення дистанційного навчання.
6.3. Види електронних освітніх ресурсів, вимоги до них, порядок їх розроблення та впровадження визначається відповідно до Положення про електронні освітні ресурси, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01 жовтня 2012 року № 1060 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України юстиції України 5 жовтня 2012 р. за № 1695/22007.
6.4. Електронний класний журнал використовується закладом освіти за умови наявності відповідного технічного забезпечення та дотримання вимог законодавства щодо захисту інформації.
6.5. Педагогічні працівники, які організовують дистанційне навчання, мають підвищувати свою кваліфікацію щодо використання інформаційно-комунікативних (цифрових) технологій в освітньому процесі шляхом формальної, неформальної або інформальної освітив порядку, визначеному законодавством.
6.7. Заклади освіти, які організовують дистанційне навчання (крім випадків забезпечення освітнього процесу під час надзвичайних обставин) включають до внутрішньої системи забезпечення якості освіти механізм моніторингу та контролю якості дистанційного навчання.
6.8. Адміністрація гімназії здійснює постійний контроль за дистанційним навчанням, своєчасно, за потреби здійснює управлінські заходи щодо оптимізації та підвищення ефективності процесу.
VІІ. Алгоритм дій при переході на дистанційну форму навчання
Дистанційне навчання може бути організоване як для окремих класів, так і для всього закладу освіту.
1. Адміністрація закладу освіти повідомляє педагогічний колектив про початок дистанційного навчання через закриту соціальну групу в Viber, на сайті закладу, видається наказ по гімназії.
2. Класні керівники через закриті мережеві класні групи повідомляють батьків та учнів класу про початок дистанційного навчання. Регулюють технічні питання (у разі, якщо вони виникають) з адміністраторами віртуального освітнього середовища гімназії.
3. Учителі-предметники перевіряють готовність до роботи у classroom кожного класу, де вони викладають. Пишуть звернення до учнів.
4. Навчальні матеріали викладаються учителями-предметниками відповідно до навчальних програм та розкладу навчальних занять. Обов’язково зазначаються терміни виконання, форми надання звіту про виконану роботу, що саме буде оцінено (у відповідності до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів).
5. Учні щодня заходять до Classroom, своєчасно виконують завдання та, у разі потреби, надають їх учителю на перевірку.
6. Якщо в когось з учасників освітнього процесу виникають технічні причини, за яких неможливо здійснювати дистанційне навчання – обов’язково повідомляють адміністрацію закладу освіту для урегулювання питання.
7. В разі завершення дистанційного навчання та повернення до навчальних занять у закладі освіти – адміністрація гімназії повідомляє педагогічний колектив про закінчення дистанційного навчання та надає інформацію щодо відновлення навчальних занять через закриту соціальну групу в Viber.
Якщо дистанційне навчання є складовою змішаного навчання:
1. Адміністрація закладу освіти повідомляє педагогічний колектив про механізм поєднання навчання у закладі освіти із дистанційним навчанням (визначаються принципи та підходи до дистанційної освіти на період змішаного навчання, розклад дистанційних навчальних занять).
2. Учителі-предметники повідомляють учням на уроках про дистанційне навчання, що здійснюється у поєднанні із очним навчанням. Класні керівники є координаторами залучення учнів до змішаного навчання з елементам дистанційної освіти.
3. Учителі-предметники зобов’язані своєчасно (відповідно до розкладу навчальних дистанційних занять) та у відповідності із календарно-тематичним плануванням викладати завдання в Classroom, додержуючись часу, відведеного на дистанційне навчання.
4. Учні зобов’язані щодня заходити до Classroom та своєчасно виконувати завдання з навчальних предметів.